Het echte Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Wietse en Berber Bouma - WaarBenJij.nu Het echte Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Wietse en Berber Bouma - WaarBenJij.nu

Het echte Bangkok

Door: Berber

Blijf op de hoogte en volg Wietse en Berber

03 Juni 2015 | Thailand, Bangkok

Alweer drie dagen in Bangkok vandaag..De eerste nacht was het nog wat wennen om in het ritme te komen, ook voor Rikst. Midden in de nacht werd ze wakker; sliep ut! Hmm..wat nu? Gelukkig boden filmpjes van het zandkasteel op de tablet uitkomst en kon ze na een uurtje kijken uiteindelijk weer verder slapen (en wij ook) Na een ietwat onrustige nacht besloten we om dinsdagmorgen na het ontbijt het koninklijk paleis te bezoeken. Daarvoor hebben we eerst een tocht over de "klongs " gemaakt een zijstraat van de grote rivier Chao Phraya. Mensen leven in huisjes/krotten op palen boven het water. Erg bijzonder om te zien. We hebben ons af laten zetten bij het koninklijk paleis en de Wat Po, de grote liggende boeddha. Deze hebben we als eerste bekeken. Indrukwekkend groot! Daarna verder allerlei kleinere boeddhabeelden gezien bij dit complex. Inmiddels begonnen we trek te krijgen en we kwamen bij een groep Thaise mensen die aan het lunchen waren. We konden niet echt ontdekken hoe het werkte, iedereen at van het buffet maar we zagen nergens een plek waar je af kon rekenen.Toen we dit vroegen bleek het een groep familieleden te zijn die bijeen waren voor een begrafenis. Maar we konden rustig iets te eten nemen, geen probleem! We hebben hier heerlijk gegeten van, de door de catering bereide, Thaise maaltijd. Genoeg energie om het koningklijk paleis te bezoeken dus!
Na een wandeling van 15 minuten (we liepen natuurlijk de verkeerde kant van het complex om) kwamen we terecht tussen grote groepen Chinezen en Japanners..erg toeristisch dus..We hebben ons niet laten afschrikken en kochten onze toegangskaarten. Hier werden we aangesproken Door een mevrouw die hier blijkbaar werkte, ze vond mijn legging te kort (mannen moesten in lange broek en vrouwen in gepaste kleding tot over de knie) Nu was mijn legging ver over de knie, en ik trok deze nog wat lager. Gelukkig was het toen oké..
Het was echt flink heet, ik schat zo rond de 35 graden, de zon brandde fel. We hebben een verkorte route langs de gebouwen gedaan zodat we het enigszins vol konden houden. Rikst viel gelukkig snel in slaap in de rugdrager. Natuurijk hebben we de heiligste boeddhistische plaats in Thailand niet overgeslagen. De Wat Phra Kheo. Het is een bijna onzichtbaar figuurtje van 60 cm hoog, hoog gezeten op een altaar van goud. Na nog wat andere tempels boedhha's en prachtige gebouwen bekeken te hebben was het eigenlijk te heet om nog verder te kijken. We hebben het bezoek afgesloten met een verfrissende kokosnoot. Terug bij het hotel verkoeling gezocht bij het zwembad. 's Avonds een bordje streetfood gegeten op de markt vlakbij het hotel.
Woensdag zijn we vroeg opgestaan voor een georganiseerde fietstocht door de stad. Wauw, wat een ervaring! Geuren, kleuren, drukte maar ook de rust bij de tempels..Als je niet eerder in Azië bent geweest is het niet voor te stellen dat mensen zo kunnen leven..langs het open riool met heel veel "autogarages" (lees een hele hoop schroot in een huisje) en zo nu en dan een wensboom. Deze boom is onsterfelijk en als je bij de boom een wens hebt gedaan en de wens is uitgekomen dan bindt je een sjaal om de boom om te bedanken. We fietsen dwars over de markt, waar varkenskoppen liggen uitgestald, smalle steegjes waar je moet bukken zodat je niet je hoofd stoot..We komen op plekken waar je anders nooit zou komen en waarvan je niet kon denken dat dit bestaat. Zo nu en dan stoppen we even. Even bijkomen, water drinken of wat fruit proeven. Na drie uren hebben we een goede indruk van het echte leven in Bangkok. We besluiten wat eten te kopen voor de lunch en gaan met de tuk tuk terug naar het hotel. Na de lunch gaat Rikst lekker slapen en boeken wij de overnachting in Kanchanaburi waar we morgen naartoe gaan. Ook lekker, even de hectiek van Bangkok achter ons laten..
Onze prinses wordt wakker, dus tijd om even verkoeling te zoeken bij het zwembad. Prinses schrijf ik, want zo wordt ze hier behandeld! De thai willen alles voor haar doen! Maken haar schoen vast als het klittenband van haar sandalen los zit, het personeel van het hotel komt kijken als zij gaat zwemmen, houden haar handje vast als we naar de wc lopen om handen te wassen, de tuk tuk chauffeur gaat overstag voor een lagere prijs omdat hij de "cute baby" mag vervoeren..enz enz. Rikst laat het gelukkig allemaal maar wat over zich heen komen..

• 03 Juni 2015 - 10:33

Edwin Cora Jesse Diederik:

Wauw wat mooi die verhalen! super om te horen dat jullie t naar de zin hebben een ervaring om nu al nooit te vergeten liefs van ons!♡

• 03 Juni 2015 - 13:44

Alie:

Leuk hoor die lange verhalen veel plezier
    Gr tante Alie

• 03 Juni 2015 - 23:08

Tjipke En Annie :

Geweldig Wietse en Berber en de kleine prinses ,wat een belevenis in deze 3 dagen al ,heel mooi en wat een mooi verslag ,he lieverds geniet hier van dit is iets wat je nooit weer vergeet ,zie nou al uit naar het volgende verslag ,een hele dikke kroep voor jullie ,groetjes van ons Tjipke en Annie .

• 06 Juni 2015 - 17:12

Niels:

Prachtige en herkenbare verhalen. Enjoy!!!!!!