Op naar noord-Thailand. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Wietse en Berber Bouma - WaarBenJij.nu Op naar noord-Thailand. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Wietse en Berber Bouma - WaarBenJij.nu

Op naar noord-Thailand.

Door: Berber

Blijf op de hoogte en volg Wietse en Berber

11 Juni 2015 | Thailand, Chiang Mai

We zijn nog maar een paar dagen verder sinds de vorige keer dat ik schreef over onze belevenissen, inmiddels hebben we alweer heel wat meegemaakt.
Zoals ik eerder al schreef kwamen we zaterdag aan in Ayutthaya. De volgende dag regelden bij de receptie van het guesthouse een tuk tuk om ons langs de bezienswaardigheden van de stad te brengen. Voor een paar euro waren we de hele morgen onderweg en hebben we vele oude ruines gezien. Bij een van de ruines troffen we wat Thaise filmsterren, men was bezig met het maken van een film. Het leek alsof ze een Thaise boksscene aan het opnemen waren.
Rond het middaguur waren we terug bij het guesthouse. We hebben de middag doorgebracht met slapen, lezen, relaxen en inpakken. De vorige dag hadden we bij het treinstation een tuk tuk chauffeur geregeld die ons om 18.30 op zou halen om ons af te zetten bij het treinstation. Helaas was deze chauffeur er om 18.50 nog niet en we besloten bij de receptie een nieuwe te " bestellen". Gelukkig was deze er snel en waren we ruim op tijd op het station voor de nachttrein naar Chiang Mai.
Onze trein arriveerde om 19.45, op tijd. Vlak daarvoor moesten we onze tickets laten zien aan een soort conducteur die ons wees waar we op het perron moesten staan. Gelukkig was men zo aardig om ons te helpen instappen met al onze bagage en kleine Rikst. Al snel, rond een uur of negen, besloten we dat het tijd werd om onze zitplaatsen om te laten bouwen tot bedjes. Dit werd snel en vakkundig geregeld door iemand die hiervoor speciaal leek te zijn aangesteld. Binnen een paar minuten hadden we een " underbed" en een "upperbed". We hebben met z'n drieen eerst gezamenlijk een picknick gedaan op het onderste bed met wat drinken en wat lekkers. Rikst vond het reuze gezellig! Toen was het toch echt tijd voor Rikst om te gaan slapen. Maar ja, slapen op het grote bed in de trein dat was toch wel iets heel speciaals leek Rikst te denken. Gelukkig bood de tablet met filmpjes opnieuw uitkomst. Rikst heeft het lang volgehouden, rond 23.30 is zij gaan slapen. Om 5.00 werd zij weer wakker en ontdekte dat heitie gezellig bij haar in hetzelfde bed lag! Dus slapen was er niet meer bij. Opnieuw bood de tablet uitkomst om de andere passagiers niet wakker te maken. Rond 7.00 was het dan wel tijd om op te staan en hebben we de bedjes weer laten ombouwen tot zitplek. Na een ontbijtje (met friet!) arriveerde de trein precies op tijd om 8.15 in Chiang Mai. Eenmaal buiten het station was het niet moeilijk om een taxi te vinden, we werden aan alle kanten aangesprokendat het ons bijna duizelde. Uiteindelijk hebben we een taxi gedeeld met een aantal chinese mensen. De taxichauffeur vertelde dat hij wel wist waar we moesten zijn toen we de naam van ons guesthouse opnoemden. Hij zette ons af en vlak voordat hij wegreed ontdekten we dat dit niet het goede guesthouse was. We konden hem net op tijd tegenhouden. Alle bagage weer ingeladen en naar het juiste adres gebracht. Eenmaal aangekomen even geslapen, gedoucht en later in de middag op zoek naar wat eten. We hebben onze trouwdag " gevierd" in een Ierse pub met een bordje spaghetti en een bordje " Thai food". Het guesthouse lag naast de nightmarket van Chiang Mai, we konden de hele nacht genieten van live muziek. De volgende dag werden we opgehaald voor onze vierdaagse tour.
De eerst dag stond de lange rit van Chiang Mai naar Mae Hong Son op het programma. Onderweg stopten we even om een paar tempels te bezoeken en een kloof in een National Park. De tocht was lang, dwars door de bergen met haarspeldbochten. Het " We're almost there, still one hour" van onze gids Noem, werden wel twee uurtjes. Laat in de avond rond 18.30 arriveerden we pas in het hotel in Mae Hong Son. We waren er de enige gasten en we werden er als koningen behandeld. De vrouwen in het restaurant hebben zich met Rikst bezig gehouden terwijl wij onze bestelling doorgaven. Het was wel een prachtige locatie met uitzicht op de bergen.
De volgende dag hebben we eerst een ritje op een olifant gemaakt. Dwars door de jungle, onderweg hebben we verse mango gegeten die onze gids (olifantenverzorger) in het bos vond. Rikst heeft onderweg alle liedjes die zij kende van de olifanten gezongen. Een bijzondere ervaring.
Daarna door naar de " longnecks" Een volk wat afgelegen woont en alleen per boot bereikbaar is. De vrouwen dragen er koperen ringen om hun nek. Om het evenwicht te behouden dragen zij ook ringen om hun benen en om de pols. Zij wonen erg primitief in houten hutjes. Zeer bijzonder. Op de terugweg besloot de schipper van ons bootje nog even zijn visnetten te checken. Hij haalde er een grote schildpad uit en nam deze mee om thuis als huisdier te houden. Na deze ervaring bezochten we nog drie tempels.
Rond 15.00 waren we weer terug bij ons hotel. We besloten nog even te zwemmen. Aangekomen bij het zwembad waren er ineens wel vijf mensen die voor ons bedjes klaarzetten, de tegels rondom het zwembad gingen vegen, er werden badlakens gehaald enz. Kortom we voelden ons bijna beroemdheden. 's Avonds gingen we met de taxi naar het stadje om wat te eten. Dit was een gezellig restaurantje met live muziek.
De volgende ochtend, donderdagmorgen, werden we opnieuw om 9.00 ophaald. Op het programma stond een bezoek aan de visgrot (fishcave). De grot op zich stelde niks voor, er waren wel heel veel grote vissen die je kon voederen. Rikst vond het schitterend. De vissen doken met tientallen tegelijk op het voer af.Na dit bezoek hebben we nog een dorpje bezocht van een chinees bergvolk. Na de lunch zijn we om 15.00 afgezet in Pai. Een schitterend dorpje met veel " alternatieve" mensen. 's Middags gerelaxt bij het zwembad en 's avonds heerlijke pizza gegeten. We raken de Thaise maaltijden een klein beetje zat, dus dit was wel lekker voor de afwisseling. Het hotel waar we afgezet zijn is schitterend. We verblijven in een huisje op palen met schitterend uitzicht over de bergen. Nu is het avond en zijn alle lichtjes aan. In de bomen hangen mooie gekleurde lampionnen. Het voelt alsof we op huwelijksreis zijn zo mooi...We hebben overwogen om nog een nacht bij te boeken. We zouden dan onze tour afbreken. Morgen staat nog een bezoek aan de orchideentuin op het programma en we gaan langs een plek waar je tijgers kunt aaien. Uiteindelijk hebben we toch besloten om morgen de tour af te maken en ons af te laten zetten in Chiang Mai. Hier kunnen we het weekend relaxen, kleding laten wassen en bijkomen van alle indrukken. We hebben onze vlucht naar Cambodja inmiddels geboekt, we vertrekken as maandag.
Voor nu is het tijd om af te ronden en een drankje te drinken op onze mooie veranda...

• 11 Juni 2015 - 17:35

Amarens:

Wauw, wat een verhaal weer! Iedere dag is weer een bijzondere ervaring, dat maakt het een onvergetelijke reis. Heerlijk dat jullie er zo van genieten. Ik ben benieuwd naar de foto's die bij dit verhaal horen. Veel plezier daar in jullie mooie verblijf en blijf vooral genieten! We blijven jullie volgen.
    Liefs uit Grunn.

• 11 Juni 2015 - 18:02

Johan & Astrid:

Weer met veel interesse je verhaal gelezen Berber! Wat maken jullie wat mee. Rit op olifant, tijgers aaien, als koningen bediend worden...heerlijk!
    Jullie huisje op palen klinkt ook goed. Geniet van deze momenten. Het is daar zo anders dan hier.
    Aankomend weekend maar lekker relaxen (kleding LATEN wassen ;-) ), en dan maandag een goede reis naar Cambodja!

Groetjes Johan & Astrid

• 11 Juni 2015 - 19:56

Alie J:

Wat maken jullie veel mee zeg hartstikke leuk, en nog gefeliciteerd met jullie trouwdag

• 11 Juni 2015 - 20:31

Annie Van Gosliga :

Wat weer een verhaal .geweldig en wat een belevenissen prachtig ,het is gewoon genieten
    om jullie verhalen te lezen ,lieverds geniet er van en een knuffel van ons ,en nog gefeliciteerd met jullie trouwdag .

• 11 Juni 2015 - 21:32

Alie T.:

Lieve drie,

Jeetje weer heel wat beleefd. Maar goed dat je het bij houdt Berber, anders zou je de helft weer vergeten..
    En wat een belevenissen ook voor Rikst. Op een olifant, welk kindje van bijna twee kan dat nu zeggen....
    Leuk hoor die verhalen!

Liefs van Alie T.

• 11 Juni 2015 - 22:57

Edwin Cora Jesse Diederik:

Hallo lieverds!
    wederom en mooi vwhaal met belevenissen! en nog gefeliciteerd met jullie 3e trouwdag een mooie plek om dat te vieren
    idd als je dingen niet opschrijft dan weet je niet meer wat je allemaal hebt meegemaakt maar leuk voor later!
    dikke kus van ons allemaal♡♡♡

• 12 Juni 2015 - 13:05

A.Nijmeijer:

Hallo buren,
    We hebben genoten van jullie reisverslag en zien uit naar jullie volgende belevenissen. Het is hier bij uitzondering ook een tropische dag en dan gaat de temperatuur direct weer omlaag.
    Verder gaat het goed. Groetjes.

• 13 Juni 2015 - 09:46

Niels:

Onvergetelijke ervaringen beleven jullie!!! Ga zo door!!! Ook met het schrijven van je prachtige verhalen!!!

• 13 Juni 2015 - 20:00

Heit En Mem:

Prachtige foto,s en mooie verhalen.
    Nu maar weer lekker uitrusten , voor de vliegreis naar Cambodja .
    We wensen jullie een goede vlucht.

liefs van heit en mem

• 13 Juni 2015 - 20:36

Manny:

Lieve Berber,Wietse en Rikst,
    allereerst nog gefeliciteerd met jullie trouwdag! :)
    Wat weer leuk om jullie verslag te lezen. Spannend dat jullie op een olifant hebben gezeten
    Voor Rikst ook een hele belevenis. En dan in de nachttrein zo gezellig bij elkaar, dat vind ze natuurlijk prachtig. Ook heel bijzonder dat jullie de longnecks hebben gezien. Fijn dat de accomodaties zo mooi zijn.
    Wij hopen dat jullie nog heel veel genieten en veilig kunnen reizen
    Liefs van ons beiden

• 14 Juni 2015 - 18:20

Durk En Aukje:

Moai om jim blelevenissen te folgjen! Goede reis fierder tawinske?

• 14 Juni 2015 - 19:30

Mieke Marleen:

Lieve drie,
    wat een inspirerende verhalen hebben jullie ons te vertellen...
    wat maken jullie veel mooie dingen mee, stoer hoor.
    geniet van al het moois en vooral van de lieve mensen.
    om nooit te vergeten deze reis, liefs

• 15 Juni 2015 - 10:24

Hendrika :

Hele mooie verhalen , Wietse , Berber en Rikst, leuk om te lezen, nog een hele fijne vakantie en veel lieve groetjes van Hendrika