Een zacht bed in Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Wietse en Berber Bouma - WaarBenJij.nu Een zacht bed in Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Wietse en Berber Bouma - WaarBenJij.nu

Een zacht bed in Cambodja

Door: Berber

Blijf op de hoogte en volg Wietse en Berber

16 Juni 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vandaag onze tweede dag in Cambodja. Vannacht hebben we heerlijk geslapen (voor het eerst) in een zacht bed. In Thailand schijnt men alleen maar harde bedden te kennen, blijkbaar is men in Cambodja toch meer gewend aan een zachter matras..wel fijn!
Voordat we hier gisteren aankwamen hebben we de laatste dagen doorgebracht in Chiang Mai. Afgelopen vrijdagmorgen zijn we vanuit Pai vertrokken voor het laatste stuk van onze vierdaagse trip. Eerst een heel stuk gereden over een bochtige weg. Dit voelde als een kermisattractie met alle haarspeldbochten. Helaas had Rikst hier ook last van en na anderhalf uur hobbelen lag haar ontbijt op schoot. De chauffeur stopte meteen. Rikst wist eigenlijk niet wat haar was overkomen en stond naast de auto wat sneu om haar heen te kijken. En wij met haar, tja wat nu? Zo konden we niet verder..Ze zat er helemaal onder..Alle kleding maar uitgetrokken en als geluk bij een ongeluk was der chauffeur bij mensen voor huis gestopt. Toen zij zagen wat er aan de hand was kwamen ze meteen aan met de tuinslang en even later stond Rikst in haar nakie te "spetteren" zoals ze zelf steeds zegt. De chauffeur was zo behulpzaam om de tuinslang vast te houden zodat Wietse wat zeep en schone kleding bij elkaar kon zoeken en ik de bus schoon kon maken. Een klein half uurtje later was alles weer schoon. Rikst zat alweer in de bus te spelen met schone kleding en wit van de babypoeder. De mevrouw had namelijk gezien dat Rikst een klein beetje rode billetjes had en vond dat er babypoeder op moest. Wietse vertelde dat de mevrouw het ook maar niks vond dat "daddy" de baby aankleede en nam het al snel van hem over. Rikst vond dit allemaal prima. Gelukkig konden we na deze onverwachte stop onze reis vervolgen. We stopten in Chiang Mai nog even bij een orchideeënhoeve met vlindertuin en na de lunch zijn we afgezet bij ons nieuwe onderkomen voor drie nachten in Chiang Mai. Zaterdagmorgen hebben we ons laten verwennen met een Thaise massage, in Thailand zijn in elke plaats overal kleine massagesalons. Vlak naast ons guesthouse zat er ook één en dat was wel een goeie volgens de eigenaresse van het guesthouse. Daar aangekomen vergaten we natuurlijk onze slippers buiten uit te doen en men keek ook wat bedenkelijk naar de buggy die ineens (waarschijnlijk in hUn ogen met allerlei straatvuil) binnenreed. Snel onze slippers op de mat gezet en voor beide een total body massage. Eerst werden onze voeten gewassen in een bakje met limoen en daarna moesten we meekomen. Achter een gordijn moesten we ons omkleden in een wit bloesje en een (veel te grote) rode broek. We kregen drie matrassen naast elkaar, Wietse kreeg een mannelijke masseur, ik een vrouw en Rikst kreeg een eigen matras om op te spelen (lang leve opnieuw de tablet met tekenfilmpjes). Nou die massage zullen we ons nog lang herinneren. We wisten beide niet dat we zoveel verschillende spieren hadden. Elke spier werd beknepen en soepel gemaakt. Wietse zijn beenspieren en mijn rug zijn goed onder handen genomen. Toen ik naast me keek zag ik Wietse met zijn benen in de knoop liggen en Rikst daarnaast die de masseur na deed. Ze sloeg op haar beentjes en probeerde haar benen in dezelfde houding te leggen dan heitie had. Na een drie kwartier was het klaar en mochten wij ons weer omkleden. We kregen nog een kopje thee voordat we voor ons beiden (iets minder dan tien euro) af moesten rekenen. Prima besteding van de zaterdagmorgen en een ervaring rijker. 's Middags hebben we heerlijk van het zonnetje en zwembad genoten. Zondagmorgen opnieuw bij het zwembad gelegen nadat we nog even vervoer naar de luchthaven hadden geregeld. Rikst vond het maar eng in het zwembad omdat er op de bodem van het bad twee dolfijnen stonden, raakte ze telkens wat in paniek als ze deze zag. Nadat we honderd keer uitlegden dat het een plaatje was ging het iets beter maar ze vertrouwde het nog niet! Kwam natuurlijk door de vissen van de "fishcave" een paar dagen terug waar zoveel vissen zwommen en die we gevoerd hebben. Blijkbaar heeft dat nogal indruk gemaakt! Rikst heeft 's middags geslapen en Wietse is er nog even opuit geweest voor een tripje naar een paar musea in de buurt over de geschiedenis van Chiang Mai en de bevolking die er leeft. Overigens hadden we weer heerlijk schone kleding van de "laundry service" gewassen en gestreken werd het afgeleverd bij ons hotel.
Maandagmorgen vroeg opgestaan, om half acht werden we door de taxi afgezet bij de luchthaven van Chiang Mai. De bagage ingecheckt en mooi op tijd om 10.15 vertrok onze vlucht richting Bankok voor een korte tussenlanding. Na nog een uurtje vliegen kwamen we om 14.30 aan op Siem Reap in Cambodja. Daar moesten eerst de nodige formaliteiten omtrent een visum worden geregeld. Hier was het niet zo kindvriendelijk als in Thailand, geen rijen voor mensen met kinderen of een handicap helaas. Toen we eindelijk aan de beurt waren moesten we per persoon een flink bedrag neerleggen, dit kon gelukkig ook in Thaise bath. Daarna werd ons paspoort doorgegeven aan iemand anders en moesten we daar wachten totdat je naam opgeroepen werd en kregen we het paspoort met stempels en visum terug. Daarna in een andere rij. Ik mocht snel doorlopen met Rikst (zij lag te slapen in de buggy) maar Wietse heeft een poos bij de balie gestaan. De Arrival Cards werden helemaal doorgenomen en vragen zoals "wat kom je doen" en "hoe lang blijf je" werden gesteld. Daarna nog vingerafdrukken achterlaten met een apparaat en eindelijk waren alle formaliteiten klaar. De bagage lag inmiddels op de band en een taxi was snel geregeld. De taxichauffeur zette ons af bij het adres wat we doorgegeven hadden. Eenmaal daar vroegen we naar het zwembad, bleek dat er niet te zijn..Oeps het verkeerde guesthouse gereserveerd...op onze kamer besloten we dat we hier niet wilden blijven en we hebben de bagage weer naar beneden gebracht. We vroegen of we ons verblijf konden annuleren. Het antwoord was dat we dat met booking.com moesten regelen. Oké, prima, dat komt dan vast wel goed. Een aardige tuk tuk chauffeur wilde ons met alle bagae wel naar het guesthouse met zwembad brengen. Daar aangekomen was er nog wel een kamer vrij. Snel de spullen naar de kamer (inmiddels was het 17.00) en een plons in het zwembad. Het enige nadeel van dit guesthouse is dat onze kamer op de derde verdieping ligt en dat er geen lift is, maar daarmee zijn we de afgelopen weken ook wel verwend dus we zullen er niet over klagen..Vanmorgen al even op pad geweest naar de markt en een reisbureau waar we de "Sunrise tour" naar de Ankor tempels hebben geboekt. Dit betekent dat we vanavond vroeg in ons zachte bed liggen, want morgenvroeg worden we tussen 4.30 en 5.00 opgehaald! Morgenavond hebben we kaartjes voor het lokale circus en donderdag staat er een trip op het programma met een gids die ons de omgeving laat zien..genoeg op de planning voor de komende dagen dus!
Vergeet ik nog te vertellen over onze ervaring op de markt vanmorgen. Zeer bijzonder daar! Maar dit verhaal houden jullie tegoed. Het wordt tijd voor een verfrissend drankje. (De lucht is net al opgefrist met een flinke regenbui).

Groetjes van ons drietjes!

• 16 Juni 2015 - 12:08

Hendrika :

En weer een leuk en spannend verhaal, arme Rikst die zo misselijk was. Ik had daar vroeger ook altijd last van

• 16 Juni 2015 - 13:45

Niels:

Angkor Wat is een hele belevenis kan ik jullie zeggen ;)

• 16 Juni 2015 - 19:30

Tjipke En Annie :

Hallo luitjes wat weer een belevenis en vooral met kleine prinsesje geweldig .en spannend allemaal
    geniet er van en we kijken weer uit naar jullie volgend verhaal ,en het verhaal dat we nog te goed hebben prutte groetjes ,en nog hele fijne dagen .xxx

• 17 Juni 2015 - 15:58

Willy Wortel:

Hoi Wietse & Berber, wat fijn om te lezen dat jullie tot nu toe ontzettend genieten van deze mooie reis! En dat het met Rikst ook goed gaat! Ik zou zeggen ga veel thee drinken, en genieten van alle toeristische attracties die jullie nog mogen gaan bezoeken. Fijne vakantie toegewenst! :)

• 17 Juni 2015 - 16:21

Heit En Manny:

Elke keer genieten van jullie mooi geschreven verhalen en ook mooi dat jullie zo kunnen genieten van alles wat jullie beleven. Heel veel plezier met jullie verdere reizen en tútsjes fan ús foar Rikst.

• 17 Juni 2015 - 18:40

A.Nijmeijer:

Tjonge, wat beleven jullie wat! Opnieuw bedankt voor het uitvoerige reisverhaal. Nog veel plezier de komende dagen. Groeten.

• 19 Juni 2015 - 07:59

Edwin Cora Jesse Diederik:

Hallo allemaal
    Leuk! Weer een een reisverhaal en ze worden steeds langer! Mooi wat jullie allemaal meemaken. Wat een belevenis die massage en heerlijk hoe Rikst ook meedeed met Wietse, lachen :-))
    En nog meer tempels komen er voorbij, volgens mij de een nog mooier als de andere, we kunnen ons niet anders bedenken dat dit een ervaring voor het leven moet zijn, daargelaten dat Rikst niet alles snapt maar haar, zo te horen, vrij makkelijk zich in zo'n vreemd land beweegt. Fijn voor jullie dat jullie zo mooi weg zijn met elkaar. Hier gaat ook alles goed, Diederik heeft zn rapport al en gaat naar groep 5! Jesse krijgt zijn rapport op 30 juni, spannend!
    Geniet nog maar lekker met zn allen, en we kijken weer uit naar een nieuw verslag.

XXX van ons!♡